I juni 2021 sendte Forbrugerombudsmanden et udkast til en kvikguide til høring, som skal gøre det nemmere for erhvervsdrivende at overholde bestemmelserne i markedsføringsloven i forbindelse med grøn markedsføring. Den endelige kvikguide er nu offentliggjort.
Kvikguiden kommer som følge af, at Forbrugerombudsmanden har modtaget en lang række klager fra forbrugere om vildledende grøn markedsføring, også kaldet greenwashing, hvor virksomheder får produkter til at fremstå grønne og bæredygtige overfor forbrugerne – uden at udsagnene nødvendigvis er korrekte eller der forelægger dokumentation i form af undersøgelser fra uafhængige eksperter.
Formålet med kvikguiden er således at skabe bevidsthed hos de virksomheder, som benytter grøn markedsføring, og hjælpe dem til at forstå og efterleve reglerne på området.
Brugen af udsagn om bæredygtighed og udledning af drivhusgasser
En af ændringerne i den nye kvikguide er brugen af udsagn om bæredygtighed og udledning af drivhusgasser.
Kvikguiden angiver, at virksomheder ved brugen af bæredygtighed i deres markedsføring fremadrettet skal tage hensyn til sundhedsmæssige, sociale og etiske forhold. Endvidere skal påstande om bæredygtighed baseres på en livscyklusanalyse, som kan bevise, at virksomheden ikke har negativ indflydelse på kommende generationers mulighed for at få opfyldt deres behov.
Kvikguiden angiver desuden, hvornår virksomheder kan anvende udsagn i deres markedsføring om reduceret udledning af drivhusgasser, herunder udsagn som ’klimaneutral’, ’netto-nul-udledning’ eller ’30 % CO2-reduktion’.
Læs den fulde version af Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring eller tilgå vores artikel om udkastet til kvikguiden her.
Tredobling af tilsyn med vildledende grøn markedsføring
Forbrugerombudsmanden varsler, at tilsynet med grøn markedsføring som minimum tredobles fremadrettet. En millionbevilling skal sikre at flere jurister ansættes alene til dette formål.
Imidlertid skal erhvervsdrivende, der markedsfører produkter med en særlig klima- eller miljømæssig fordel, være opmærksom på, at deres markedsføring ikke betragtes som vildledende i markedsføringslovens forstand, samt i tilstrækkeligt omfang at kunne dokumentere sådanne miljømæssige fordele.
Kontakt
For spørgsmål vedrørende markedsføringsretlige emner, herunder grøn markedsføring, er du velkommen til at kontakte specialistadvokat i erhvervsret, Nikolaj Jalili-Trudslev.