Mange virksomheder afholder som led i deres markedsføring konkurrencer på sociale medier, i hvilken forbindelse det ofte er et krav, at deltagerne tagger personer i deres netværk i konkurrenceopslaget. Ifølge Forbrugerombudsmanden, er sådanne betingelser imidlertid i strid med det såkaldte spamforbud i markedsføringsloven. Forbrugerombudsmanden har derfor for nyligt politianmeldt en virksomhed for at have afholdt konkurrencer på Facebook, hvor der blev stillet krav om tags for at deltage.
Lovgrundlaget
Det følger af markedsføringsloven § 10, stk. 1, at en erhvervsdrivende ikke må rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax, med henblik på direkte markedsføring, medmindre den pågældende modtager har givet sit forudgående samtykke hertil.
Formålet med bestemmelsen er at beskytte forbrugere, erhvervsdrivende og offentlige myndigheder mod at blive overbebyrdede med uønskede uanmodede henvendelser.
Konkurrencer på sociale medier
Mange virksomheder afholder, som led i deres markedsføring, konkurrencer på Facebook, Instagram og andre sociale medier. Som betingelse for at deltage i disse konkurrencer stilles der ofte krav om, at deltageren foretager en aktiv handling i relation til konkurrenceopslaget. Det kan fx være angivet som et krav, at deltageren liker konkurrenceopslaget, liker eller følger virksomhedens profil på det pågældende medie og/eller tagger de personer i deres netværk, som deltageren ønsker at dele præmien med.
Ifølge Forbrugerombudsmanden er det imidlertid i strid med spamforbuddet, når en virksomhed, som en betingelse for at deltage i en konkurrence, kræver at deltagerne tagger andre personer i deres netværk.
Når virksomheden kræver, at konkurrencedeltagere tagger andre, vil de notifikationer som de taggede personer modtager i den forbindelse, efter Forbrugerombudsmandens opfattelse, være sendt på vegne af virksomheden. Har de taggede personer ikke givet samtykke til at modtage notifikationen, vil det derfor være en overtrædelse af markedsføringslovens forbud mod fremsendelse af spam.
Virksomhed politianmeldt af Forbrugerombudsmanden
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt en virksomhed for at have afholdt 12 konkurrencer på Facebook, hvor der bl.a. blev stillet krav om tags for at deltage. Retten skal nu tage stilling til, hvorvidt der i den pågældende sag foreligger en overtrædelse af markedsføringslovens bestemmelser, samt hvorvidt virksomheden som følge heraf skal pålægges en bøde.
Forbrugerombudsmanden har udstedt en vejledning om markedsføringslovens spamforbud. Hent vejledningen.
Kontakt
For yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte vores afdeling inden for generel erhvervsret:
Nikolaj Jalili-Trudslev
Partner og advokat (L)
Mail: nj@haugaardbraad.dk
Telefon: +45 31 10 07 17
Mette Thejl
Advokatfuldmægtig
Mail: met@haugaardbraad.dk
Telefon: +45 40 80 16 59