Sagen
En kendt dansk tøjkæde har erkendt at have overtrådt konkurrencelovens bestemmelser og accepteret en bøde på 3.700.000 kroner.
I den pågældende sag var Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, efter uanmeldte kontrolundersøgelser hos en række virksomheder, kommet i besiddelse af materiale, der indikerede, at tøjkæden havde videregivet oplysninger om sine priser, rabatter og tilbudskampagner til en konkurrerende tøjkæde, og dermed havde overtrådt konkurrencelovens bestemmelser.
Lovgrundlaget
Konkurrenceloven fastlægger bestemmelserne for konkurrencevilkårene mellem alle erhvervsvirksomheder i Danmark og har til formål at sikre en effektiv og fair konkurrence på det danske marked.
Ifølge konkurrencelovens bestemmelser er det forbudt for virksomheder mv. at indgå aftaler, der direkte eller indirekte har til formål eller til følge at begrænse konkurrencen. Som eksempel på sådanne aftaler henviser loven netop til aftaler mellem virksomheder, hvormed der fastsættes købs- eller salgspriser eller andre forretningsbetingelser.
Det konkurrenceretlige aftalebegreb fortolkes bredt og det er således ikke et krav for at konstatere en overtrædelse af konkurrencelovens bestemmelser, at der er indgået en formel, juridisk bindende aftale. Den blotte samordning af flere virksomheders praksis kan være tilstrækkeligt. En sådan samordning kan f.eks. ske gennem udveksling af prislister.
Du kan læse mere om konkurrencebegrænsende aftaler i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning om konkurrenceloven.